verhaal
ondernemers
teweegbrengen

Ook jij bent een verhaal

Al je gedachten ordenen in een behapbaar verhaal; ga er maar aanstaan. Wat doet er toe en wat vooral niet? Waar dommel je van in slaap en wat brengt teweeg? Laten we het daar eens over hebben.

Iedereen heeft een verhaal. Of nee, iedereen is een verhaal. Jij ook. Een open deur, maar toch. Hoe we dat verhaal inzetten is weer een ander verhaal. Bovendien, niet iedereen deelt zijn of haar verhaal of is zich ervan bewust. Hoeft ook niet, maar als jij als ondernemer met jouw product of dienst de markt op wilt, is jouw persoonlijke verhaal – naast je product of dienst – van onschatbare waarde.

Mensen doen liever zaken met mensen, dan met een merknaam plus logo. Bovendien, ons brein is dusdanig bedraad dat het verhalen onthoudt en – ik noem maar wat – de technische specificaties en PowerPointslides niet. Je kunt samenvatten en opsommen wat je wilt, het beklijft niet. Het raakt niet. Laat onberoerd.

Raak!

Clichévoorbeeld Steve Jobs presenteerde de iPod als ‘10.000 liedjes die in je broekzak passen’. Zijn verhaal ging helemaal niet over gigabytes en besturingssystemen. Allesbehalve. Hij creëerde voor iedereen een herkenbaar beeld. En bewees wederom dat een goed verhaal jou als toehoorder in de kern raakt, precies op de plek waar je emoties zitten, waar je inspiratie tankt, waar je niet genoeg van kunt krijgen, waar je enthousiasme huist. Afijn.

Onlangs sprak ik een ondernemer. Zijn verhaal bestond uit een onsamenhangende reeks van anekdotes en ervaringen. Het was als een boek waar alle bladzijden uit waren gescheurd, door het raam naar buiten in de wind waren gegooid en in willekeurige volgorde weer aan elkaar waren geplakt. Zoveel ideeën en meningen en kreten en oneliners. Kortom, los zand.

Stel de juiste vragen

De verbindende factor in dit onsamenhangende geheel is de ondernemer zelf, als mens en als ondernemer. Zoals donkere materie het universum op z’n plek houdt, zo houdt hij als mens al zijn ervaringen, successen en mislukkingen in balans en is hij zijn verhaal.

Ik heb hem honderduit laten praten. Aan tafel. Met koffie en vlaai. Ik heb hem vragen gesteld. Sommige voor de hand liggend, anderen kritisch en op de man af. En ik heb meegeschreven. Ik heb hem in de ogen aangekeken, zijn motoriek bestudeerd, zijn blik bekeken terwijl hij nadacht over het antwoord op een moeilijke vraag en terwijl hij nadacht over het antwoord op een makkelijke vraag. Zithouding. Wat doen de mondhoeken? Zijn beweginkjes en tiks. Wanneer richt hij zich op, wanneer gaat hij hangen? Een goed verhaal gaat verder dan woorden, een goed verhaal ben je in elk opzicht.

Na 1,5 uur waren we klaar. De vragen op, het verhaal verteld.

Wat ik na zo’n gesprek vaak hoor is: nou, probeer daar maar iets van te maken. Vergezeld van een welgemeende glimlach of een luide haha. Ik mag dan wel de schrijver zijn, maar hij is het verhaal.

Veel mensen spiegelen hun onvermogen om hun verhaal te vertellen direct aan mij. Het verhaal is altijd een unieke samenvoeging van wat ik hoor en wat ik zie. Ze kunnen niet zonder elkaar. Ze versterken elkaar, hebben elkaar nodig.

Woorden doen dat

Mensen lezen zichzelf graag terug. Al die gedachten en flarden die al jarenlang in hun hoofd rondspoken, bundel ik en blaas ik vol met leven. Woorden doen dat. Zoals ik al zei, een brein reageert positief op verhalen. Op personages en hun hindernissen. Creëer verbeelding. En laat zien hoe, welk en waarom jij een probleem bij je doelgroep oplost.

De ondernemer die ik sprak gaat binnenkort met zijn verhaal de markt op. Het is de spreekwoordelijke inloopkast voor de rest van zijn communicatie. En in die kast hangt voor elk middel dat hij inzet een passend jasje. Bovendien is hij zich dankzij de aandacht voor zijn verhaal veel meer bewust van de rol die hij speelt als ondernemer.

Dat inzicht geeft hem vrijheid en een nieuwe dosis energie, juist omdat hij geen rol meer hoeft te spelen. En dus geen energie meer verspilt aan wat hij denkt dat een ander van hem verwacht, maar handelt vanuit zichzelf. Vanuit zijn kracht, met zijn verhaal.

Blog overzicht