tekstschrijven
raken
copywriting

Tekst door Willem

“Ik ga dat tekstschrijven zelf wel doen. Vind ik leuk”, had Willem gezegd. “Ik bedoel, niemand legt verhaal beter uit dan de bedenker.”
Succes Willem. Als je er niet uitkomt bel je Puik Verhaal maar. Kom ik je uit de brand helpen.

Die tekst? Appeltje eitje volgens Willem. Hij kent het verhaal van zijn maandelijkse duurzame tandenborstelabonnementservice als geen ander. Dus tja, logisch dat je het dan meteen ook zelf schrijft. Even heeft hij overwogen om ook zijn website zelf te bouwen, maar na een poging toch maar uitbesteed aan een specialist. Maar dat schrijven, dat gaat zeker lukken. Webtekst, persberichtje, social media, wat tekstjes voor de webshop, een blog.

Doen!

Uurtje of 10 schat hij. Maar waar te beginnen? De historie? Maar het merk bestaat pas een jaar. Het staat nog in de kinderschoenen. Wat dan, de prijs? Het unieke? Die – hoe heet dat – purpose waar hij de laatste tijd zoveel over hoort?

Een soort van tekst

Hij grijpt zijn laptop, schuift aan op een terrasje op de kade van de binnenhaven en bestelt een espresso. Kom maar openingszin! Die moet sterk zijn. Nadenken. Doe nog maar een espresso. Vier uur vliegen voorbij. Hortend en stotend ontstaat een soort van tekst. En diep van binnen knaagt iets.

“Staan je USP’s al papier?” vraagt zijn compagnon/investeerder de volgende dag.
Willem kijkt weg en zegt “wat denk je van ligt lekker in de mond.”
“Weet je”, zegt Willem eerlijk. “Ik kan geen keuzes maken. Lukt niet. Alles doet ertoe, denk ik. Ik dacht dat ik wel wat afstand kon nemen, maar dat valt vies tegen. Die klotebubbel. Ik kom er niet uit.”

Dan de realiteit

Oké, bovenstaand verhaal is helemaal uit de duim gegrepen zoals Fred van Draadstaal zou zeggen, doch niet heel ver van de realiteit. Schrijven is – net als fotograferen – een vak dat in eerste instantie makkelijk lijkt en haalbaar is. En vervolgens gigantisch blijkt tegen te vallen. Kortom, schromelijk wordt onderschat.

Al die tijd die Willem steekt in het schrijven over zijn merk, steelt hij van zichzelf. Hij jat namelijk van zijn kostbare tijd. Tijd waarin hij bezig moet zijn met ondernemen. Dat om te beginnen. Daarnaast, je eigen business bekijk je niet zomaar van een andere kant. De noodzakelijke afstand neem je niet zo makkelijk.

Bovendien is de tijd van je doelgroep waardevol. Maak hem de moeite waard. Dat niet doen is verkeerd bezuinigen. Wat Willem niet helder heeft is dat copy niet geschreven wordt om iets te vertellen, maar om de lezer tot actie aan te zetten. Overtuigen, verleiden. Hoofdstukken uit het copywritehandboek.

Het geheime wapen? Emotie. Met een toefje anders durven zijn als de kers op de taart. Niets is zo herkenbaar als emotie. Je vertelt een verhaal. Wat is een verhaal waard zonder emotie? Helemaal niets dus. Dan krijg je een generieke tekst waar elke willekeurige merknaam boven gehangen kan worden.

De tekst die raakt

Dan schakel je liever een copywriter in. Ga samen aan tafel en vertel je verhaal. Hoe enthousiaster Willem zijn verhaal vertelt, hoe effectiever de tekst wordt. Een copywriter levert wél in de 10 uur die Willem heeft begroot en adviseert je ook om meer uren te reserveren of juist minder, afhankelijk van je doelstellingen. Een copywriter schrijft rake teksten die wel verleiden. Die bovendien leuk zijn om te lezen, die jargon vermijden. Die kloppen, informeren en verleiden. Zodat de klanten van Willem zich verheugen op die maandelijkse duurzame biologisch afbreekbare tandenborstel.

Logische vragen, moeilijke antwoorden

Willem breekt inmiddels het zweet uit. Hij wil zijn klanten maandelijks een nieuwe duurzaam ontwikkelde tandenborstel leveren. Niks meer, niks minder. Dat wil toch iedereen? Een copywriter vraagt zich dan meteen af of dat inderdaad zo is? En vervolgens vraagt hij waarom dan? Vervolgens brandt hij los. Want voor een copywriter is niets zo leuk als het haakje vinden. Dat gekke, schijnbaar onbeduidende dingetje aan een merk waar hij omheen kan gaan schrijven. Dus hoe meer energie Willem in de antwoorden steekt, hoe meer informatie de copywriter heeft om een goede tekst te schrijven. Een die oplevert.

 

Blog overzicht