#focus
#schrijven
#puikverhaal

FOCUS!

Dus je doet het leuk met taal. Je schrijft op een blog, dan kan je ook copywriten. Logisch.
Zou je denken. Maar copywriting is geen hobby. Het is een vak. En ja, iedereen kan leren schrijven, maar niet iedereen zal er goed in zijn. Hetzelfde geldt voor tekstschrijven.

Als tekstschrijver of copywriter (overigens twee totaal verschillende vakgebieden) ben je een schakel in een geheel. Ik geloof dat het beste resultaat het beste bereikt wordt als je de beste ingrediënten bij elkaar brengt. Simpel toch? Soep uit een zakje smaakt namelijk vooral zout. Je kunt niet goed genoeg zijn in alles, behalve als je – weet ik veel – Donald Glover heet.

Als schrijver kan je gerust een breed scala aan schrijfstijlen bezitten. Zolang het niet afwijkt van het grote doel; een boodschap zo gericht mogelijk communiceren met taal. De uiteindelijke vorm is afhankelijk van tig variabelen. De doelgroep bijvoorbeeld, de kern van je boodschap, het middel. Het schrijven van white paper vraagt nu eenmaal om andere vaardigheden dan het schrijven van een social media-banner.

Uitblinken in middelmatigheid

Een websitebouwende tekstschrijver die ook nog het design, strategie en fotografie op zich neemt splitst zijn creativiteit op in tig verschillende vaardigheden. Dan krijg je soep uit een zakje. Bovendien, je offert waardevolle tijd op aan een resultaat dat zeer waarschijnlijk alleen uitblinkt in middelmatigheid. Terwijl je klant het allerbeste verdient.

Dus. Focus op je specialiteit, bouw dat uit en word daar zo goed mogelijk in.

Leren schrijven kost heel veel tijd. En dat is voortdurend schaven. Bijwerken. Beter maken. Alles overdenken. Inlezen. Interviewen. Structureren. Verrassen. De kans dat die pay off er in een keer staat is nihil. Laat staan een merkverhaal. Laat staan de doorvertaling ervan naar de rest van je copy of de consistentie van je communicatie.

Haakjes en ankertjes

Maar als je gek bent schrijven is geen seconde daarvan weggegooid. Dus ga! Doe! Leef je in. Stel de juiste vragen. Maak de verwachting van de opdrachtgever helder. Zoek naar haakjes en ankertjes. Een idee zwelt op en raakt dat ‘goede gevoel’ knopje dat iedereen heeft. Dat is het voorwerk, daar wordt het fundament gestort. En dan moet het daadwerkelijke schrijven nog beginnen.

Tekst, beeld, techniek, content, marketing, strategie: stuk voor stuk ingrediënten die de soep smaak geven. Dat is te leren. Maar dat ene procentje je ne sais quoi, dat zit in je of niet. Je graaft in de ziel van een merk of een organisatie. Neemt alles tot je totdat je helder hebt wat de waarom is en wie. Dat leren zien is een proces. Het oog van de geoefende schrijver ziet eerst de details, die rijgt hij aan elkaar. Dat is verbinden, met als doel er een verhaal van maken.

Blog overzicht